Med tanke på Pia Sundhages fråga på Chefsdagen om hur vi firar framgång i näringslivet (jämfört med deras målgester) så har jag och några kloka vänner funderat lite på detta.
Jag som har varit så himla länge inom bygg börjar känna mig väldigt less på prinsesstårtan och det känns inte särskilt roligt att fira med den längre.
Min fasta övertygelse är ju att det alltid är bra med direkt beröm i kombination med namn! Helt ärligt, hur många som sitter i bodarna kan namnen på yrkesarbetarna?
Att bara kunna säga något positivt och sedan namnet fungerar även utmärkt som förstärkare för bra beteende som rätt skyddsutrustning tex.
Tänk efter själv hur bra det skulle kännas om din VD kom och klappade dig på axeln och sa
– Bra jobbat med det där anbudet Linda! (sjukt najs hade jag tyckt)
Enligt källor på internet så känner sig 30% av de anställda inte uppskattade på arbetsplatserna och brist på bekräftelse ses som en viktig anledning till att vi byter jobb.
Att fira bra saker fanns det många olika tips på varav ett som min ena kompis har praktiserat och som var något som jag verkligen gillade (det kommer sist).
- Ett tips var att arbeta med diplom, medaljer och pokaler, en tidigare kollega till mig hade en vandringspokal på sin avdelning som hon delade ut till den som gjort något extra bra.
- En tipsade om att skicka jättepositiva mail (just för att det är härligt att ha positiva saker skriftligt) hon skrev mailen som “fem anledningar till att x är grym”.
- En tyckte att man skulle skriva något positivt på linkedin, men där är jag lite mer tveksam. I vissa organisationer passar det säkert bra, många av de som jag träffar dagligen har inte ens linkedin.
- Sedan är det flera som arbetar med en positiv punkt på avdelningsmöten eller kontorsmöten där man lyfter fram någon som gjort något bra. Här är jag lite rädd för att det kan slå tillbaka, de som inte uppmärksammas när de tycker har gjort något bra, hur känner de sig?
Men det som min kompis hade kört och som jag gillade mycket var att hon började med en “Good news and celebration box” under en period när de hade det lite segt på kontoret. I den kunde alla lägga ner lappar när något positivt skedde, en ny release, ett uppnått mål, ett bra inköp osv. Sedan hade de ett “Celebration meeting” en gång i kvartalet där de drack alkoholfritt bubbel och hade lite snittar (istället för fika och det vanliga kaffet) och läste upp alla lappar och satte upp dem på whiteboardtavlan och bara kände sig BRA!
Sen brukade det alltid dyka upp några lite roligare lappar som någon som var glad att så många följde med på lunchpromenaden osv.
Det som jag tycker är klockrent med den här metoden är att alla kan lägga ner lappar och hjälpa till att hitta de bra sakerna. 🙂