Det finns en bok som kom ut 2006 med den ödmjuka titeln, The speed of trust: The one thing that changes everything, av Stephen M.R Covey (som kommer ut i en nyutgivning när som helst). Jag noterade att även denna bok finns bland annat på Storytel både som ljudbok och ebok just nu. Den beskriver hur man kan arbeta med att bygga upp tilliten i en organisation och varför.
Trust always effects two outcomes – speed and cost. When trust goes down, speed will also go down and cost vill go up. When trust goes up, speed will also go up and costs will go down.
Det vill säga, det finns ingen anledning att inte arbeta med att öka förtroendet och tilliten i er egen organisation. Tittar man sedan på det som han skriver om ihop med Googles undersökning om framgångsrika team och Ann-Louise Lökholm Klassons förutsägelser om framtidens ledarskap så skapar tillit/förtroende den sociala tryggheten som var nyckeln i Googles team och kittet i Ann-Louises team med anställda, konsulter och AI.
I boken tar Stephen bland annat upp 13 beteenden som behövs för att bygga upp tillit. Då dessa finns på många ställen på internet (bland annat på en bra sida här) och boken innehåller så mycket mer så gör jag en egen översättning av dessa 13 beteenden här nedan.
- Var ärlig och rak (Talk straight).
Berätta sanningen och låt personalen veta dina ståndpunkter, använd ett enkelt och tydligt språk för att minska risken för missförstånd. Var genuin och försök inte manipulera. - Visa respekt (Demonstrate respect)
Bry dig om andra och visa det. Visa respekt för varje människa och varje roll. Visa speciellt omtanke för de som du inte är “beroende av”. En grundläggande förutsättning som finns i alla religioner. - Var transparent (Create transparency)
Berätta sanningen och var äkta. Håll inte på information, utan sprid allt som inte är konfidentiellt till din grupp. Ha ingen dold agenda. Detta är en punkt som snabbt bygger förtroende. - Erkänn när du har fel och rätta dem (Right wrongs)
Be om ursäkt när du har fel, försök inte täcka upp eller skylla på andra eller yttre omständigheter, visa ödmjukhet. - Visa lojalitet/uppskattning (Show loyalty)
Var noga med att ge uppskattning till de som ska ha det enskilt och inför andra. Var noga med att alltid representera de som inte är närvarande. Prata inte illa om andra och sprid ingen personlig information. - Leverera resultat (Deliver results)
Se till att du levererar rätt saker, på tid och inom budget. Lova aldrig för mycket. - Förbättras hela tiden (Get better)
Se till att du lyssnar på feedback och utvecklas kontinuerligt. Var inte rädd för att ramla, fortsätt att utmana dig själv och lär dig från dina misstag. - Prata om det viktiga (Confront reality)
Ta tag i “de jobbiga” frågorna direkt, men var noga med att prata om sak och inte person. Dela dåliga nyheter likväl som goda. - Tydliggör förväntningar (Clarify expectations)
Se till att alltid prata om förutsättningar, förväntningar och mål, se till att de inte glöms bort. Utgå inte från att “alla vet det redan”. Se till att du vet de förväntningar som andra har på dig. - Ta ansvar (Practice accountability)
Var noga med hur du pratar, se till att du tar rollen som högst ansvarig, skyll inte på andra utan se din del i det hela. Men det är även viktigt att hålla berörd person ansvarig för specifika händelser. - Lyssna först (Listen first)
Lyssna och försök förstå andras infallsvinklar i diskussioner, och respektera dem, innan du kommunicerar. Lyssna med öronen, ögonen och hjärtat. Antag inte att du vet vad som är bäst för andra. - Håll vad du lovar (Keep commitments)
Om du har sagt att du ska göra något, gör det! Speciellt viktigt är det med de små frågorna, lova försiktigt. Att du inte hinner är ingen giltig ursäkt. Bryt inga förtroenden. - Utöka din tillit (Extend trust)
Se till att utöka de du visar tillit till kontinuerligt, helt öppet till de som redan har ditt förtroende och utifrån ställda förutsättningar till de som fortfarande försöker förtjäna det. Ha som grundinställning att lita på andra (även om det innebär en risk).
Är du nyfiken på mer? I boken finns många exempel och förklaringar på hur han resonerar och hur man kan arbeta mer med att bygga förtroende. Eller så kan du gå in på bokens hemsida.